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공정거래연구 제3권 제4호, 2018.12, #1: 1-18

기업가치: 공정성과 언어적 혼동 [Firm Value: Its Fairness and the Confusion of Language]

Firm Value: Its Fairness and the Confusion of Language

(저자) 석승훈 [S. Hun Seog]

초록 (국문)

경제학에서 기업가치는 주주가치와 채권자가치의 합으로 정의되고, 종종 주주가치와 혼동되어 사용된다. 그리고 주주가치 극대화가 기업의 목표로서 주장된다. 이 글에서는 이러한 경제학 접근법이 이론적으로나 실천적으로나 논리적 오류가 있음을 주장한다. 주주가치 극대화는 이해관계자가치 극대화를 대체할 수 없으며, 우월한 목표가 될 수도 없다. 이 글에서는 또한 경제학적 기업가치의 대안으로서 기업내부가치를 제안한다. 보다 정확한 기업가치의 개념을 사용할 때에야 공정한 부의 배분이 가능함을 주장한다.

초록 (영문)

In economics, firm value is understood as the sum of shareholder value and creditor value, and is often used interchangeably with shareholder value. Shareholder value maximization is also regarded as the legitimate objectives of the firm. We argue that this economics approach is flawed theoretically as well as practically. Shareholder value maximization cannot replace stakeholder value maximization. We also suggest the internal value of the firm as an alternative to the conventional firm value. We argue that the fair distribution of wealth is possible, only when correct concepts regarding firm value are used.

주제어

기업가치, 주주가치, 이해관계자이론, 기업내부가치; firm value, shareholder value, stakeholder theory, internal firm value

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